FVCA blogi

30.6.2016 10.52

Kasvu Open tuo Suomen kasvuhaluisimmat yritykset tarjottimella

Kasvuopen-logo

Miltä kuulostaa mahdollisuus tutustua kerralla 80 kasvuhaluiseen yritykseen eri puolilta Suomea? Yrityksiin, joiden kasvusuunnitelman on ensin kriittisellä silmällä läpikäynyt asiantuntijoiden joukko, joka on valinnut niistä potentiaalisimmat ja sitten vielä sparrannut ne paremmiksi? Lopulta hyvistä suunnitelmista raakattu parhaimmisto pistetään vielä kerran riviin ja kirkastetaan sieltä tämän hetken kasvunnälkäisimmät yritykset.


Suomi on täynnä erilaisia yritysten kasvuhankkeita, -ohjelmia ja seminaareja, mutta Kasvu Open eroaa niistä monellakin tavalla.

Kasvu Open ei ole pelkkää startup -pöhinää. Se ei ole "maakuntien Slush", kuten eräs toimittaja minulle arvaili. Kasvu Openin erottaa muista myös sparrauksen antaminen maksutta kaikille - sekä startupeille että pidempään toimineille yrityksille koko Suomessa. Jälkimmäisten preppaaminen on havahduttanut huomaamaan, että virtaa on muuallakin. Jo toimivien yritysten kasvuhalun ruokkiminen ja ohjaaminen voi parhaimmillaan tuottaa hyvin nopeasti tuloksia.

Eräs kokenut sijoittaja kertoi tällä viikolla, että Kasvu Open on sijoittajan näkökulmasta ainakin kahdella tapaa kiinnostava: 1) Se tuo tarjolle yrityksiä, joista ei mahdollisesti muuten kuulisi mitään ja 2) Kasvu Openissa hahmottaa, millaista kiinnostusta yritys yleisesti ottaen herättää, eli ne tulevat vertaisarvioiduiksi.

Yli 700 kasvusuunnitelmaa

Kasvu Openin eri toimialojen ja alueiden yrityksille suunnnattuja kasvuohjelmia ("Kasvupolkuja)  järjestetään kuluvalla kaudella 24, joista seitsemän toteutuu kokonaan tai osittain pääkaupunkiseudulla tai Uudellamaalla. Alueelliset Kasvupolut kattavat koko Suomen, toimialakohtaiset puolestaan keskittyvät tämän hetken lupaaviin kasvualoihin kuten hyvinvointiala, biotalous, digi, kiertotalous, IoT...Tänä vuonna yli 700 yritystä lähetti meille kasvusuunnitelmansa.

Kun yrityksiä rankataan, tärkeimpiä painotettavia asioita ovat kasvun nälkä, kasvupotentiaali (markkinatilanne, kansainvälistymismahdollisuudet, tiimi) skaalautuvuus, uskottavuus, ajankohtaisuus, disruptiivisuus ja omintakeisuus.

Yrityksiä talkootyönä sparraavia oman alansa asiantuntijoita kutsutaan Kasvu Openissa mylläreiksi, mikä kertoo jo erään oleellisen seikan. Yritykset ovat käyneet läpi aikamoisen pyörityksen altistaessaan joskus aratkin unelmansa muiden arvioinnille, mutta myös avulle. Intensiivinen sparraus on henkilökohtaista ja luottamuksellista, mutta törmäyttämistä tapahtuu väkisinkin, kun samassa myllyssä pyörii n. 10-15 kanssayrittäjää. Metodi pohjautuu Jyväskylän yliopistossa kasvuyritystoiminnan professorina toimineen Marko Sepän kehittämään kasvumalliin.


Juhlapuheista tekoihin

Kasvu Openia on järjestetty vuodesta 2011 ja viimeiset pari vuotta valtakunnallisella tasolla. Koko olemassaolonsa aikana sparrausta on saanut yli tuhat yritystä. Niistä mittavia kasvuaskeleita ovat ottaneet muiden muassa sähköautokehittäjä Toroidion, biokaasulaitosvalmistaja BioGTS ja sisäilmaa puhdistavia viherseiniä valmistava NaturVention, jonka keksinnön talouslehti Forbes listasi viime vuonna yhdeksi isoimmista lifestyle-trendeistä.

"Kasvun kansanliikkeen" verkosto on kasvanut vuosien aikana liki 10 000 ihmiseen. Joukossa on kasvuhaluisia yrityksiä sekä myynnin, markkinoinnin, johtamisen, kansainvälistymisen, kasvun ja rahoittamisen ja eri toimialojen asiantuntijoita. Toimijat kohtaavat lokakuussa kauden huipentavassa Kasvu Open Karnevaalissa, jossa palkitaan myös mainitusta 80 yrityksen huippujoukosta parhaimmat.

Kantava ajatus on ollut tarttua toimeen tässä ja nyt, yritys kerrallaan, eikä jäädä odottamaan suotuisia olosuhteita, jotka esimerkiksi lainsäädäntöteitse etenevät hitaasti. On haluttu luoda oma tapa auttaa kasvuhaluisia pk-yrityksiä, koska niihin työpaikat syntyvät. Kun autamme niitä, autamme koko yhteiskuntaa.

Oletko kiinnostunut olemaan osa verkostoa? Kuuluisiko sinun olla mukana Kasvu Open Karnevaalissa? Ota yhteyttä ja kerro meille, miksi! https://kasvuopen.fi/yhteystiedot

Kasvu Open kumppaneidensa kertomana: https://vimeo.com/172561726

Kirjoittaja:

Jaana Siljamäki

viestintäpäällikkö

Kasvu Open


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimi
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja